news

Look at the design page for info on the plywood velomobile construction.

Saturday 6 October 2012

rear light

In June I started a new job at Holmatro in Raamsdonksveer 20 km from were I live. I never planned to use the prototype of the plywood velomobile for my daily commuting but the delivery time of a Quest XS is 6 months... It 's no use to order one as it will arrive in the spring.

In the summer I used my MTB but now the wetter is getting poor I'm forced to use the prototype. I must have travelled overr 400 km now and without structural problems (apart from a broken seat hook and a chain that sprung of the idler wheel). I see some cracks here and there but nothing serious (I think). The prototype was designed on the edge (and over it here and there) to learn. I have mixed feelings when I drive over a rough road with put holes in the morning. The idea of having to call my new colleagues when I'm stuck is worrying me. But so far so good...

What I don't like: getting in and out is a burden. The chain is noisy. The Rohloff is very noisy in low gears (it is directly bolted to the monocoque). The velcro of the tent isn't strong enough, the seat is just a piece of cloth hanging like a beach chair and this gives little support to my middle back. I improvised with little hooks here and there and it is very irritating that I get hooked too now and then. When I take really hard turns the steering get uncontrolled a bit. Sometimes the chain tube bounces to the right crank. I enlarged the front wheel box at the right side because the wheel would hit it while steering. The left spring is too soft and in right turns the wheel hits the top of its box (~ 2 mm has been grinded away already!).

It is getting dark in the morning so I have installed a LED rear light. I use a head light too. Hope I'm visible now.
LED rear light. Nice looking place but I expect it will become very dirty when it rains...
Johan Goosens called me and mentioned there may be interest from Belgian high schools in the plywood velomobile project. I really hope this design inspires other people. There is a lot to be improved.

5 comments:

  1. In which post did you describe the design?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear Emmanuel

      Thank you for showing me that there is no description of the plywood velomobile. I will make a new page on this. That should be easily accessible for everyone.

      Delete
  2. Zelf ervaren wat verbeterd moet worden is de juiste weg. De slogan van Velomobiel.nl......"Fieten gemaakt door fietsers" onderschrijf ik volledig. Een goed product op de markt zetten houdt niet op bij het maken van twee prototypes, dat is net het begin.

    Als je er serieus over denkt om een goed bouwpakket van een velomobiel succesvol op de markt te zetten, zul je daar zelf...... heel....heel en heel veel tijd in moet steken. Als je verwacht dat anderen (b.v. de school uit Belgiƫ) dat voor jouw wel willen uitzoeken, durf ik te garanderen dat het weer op niets uitdraait. Je hebt daar inmiddels al ervaring in!

    Een voorbeeld hoe je het zou kunnen aanpakken is de manier van Wim Schermer met de "Velotilt". Ondanks dat Wim een behoorlijk geldbedrag in de ontwikkel fase investeert, is succes niet gegarandeerd. Neem van mij aan dat Wim er bijna dagelijks mee bezig is en ervaring heeft in het leiding geven aan projecten.

    Realiseer je dat je zelf voorlopig al je vrije tijd in het project moet steken. Er zijn genoeg vakkundige hobbyisten/studenten te vinden die jouw kunnen helpen om tot een goed bouwpakket te komen. Ik popel om je hierbij te ondersteunen.

    Vervelend bij het ontwikkelen van een praktische velomobiel die het langdurig moet blijven doen, waar de fabrikant garantie moet geven, zo'n velomobiel wordt altijd zwaarder dan een one off.
    Alleen al een professionele oplossing voor het goed kunnen in- en uitstappen brengt een hoop extra gewicht/kosten met zich mee.
    Een goed geventileerde stoel die volledig ingesteld kan worden en waar geen energie verloren gaat bij krachtig afzetten zal altijd zwaarder worden dan een hangmatje.
    etc. etc.

    ReplyDelete
  3. Dear Johan,

    It would be of great help if you could arrange a set of parts to every builder. I think as long as Flevobike delivers parts only product reliability and guarantee is not an issue.

    I would love to have a super narrow crank set with 150 mm cranks. The chain wheel should be between the bearings just like in your ORCA. To keep things simple we would have to stick to a rear drive although I would love to have the front wheel drive of Miles Kingbury.

    Why don't you post a set and a price on your blog and see what happens...

    ReplyDelete
  4. Congratulations on your new job at Holmatro. This is an important company that produces world class equipment and probably has world class engineers who would like to build state of the art velomobiles. They have the machinery and knowhow.

    ReplyDelete